دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 16370 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 92 |
سقف سازه فضاکار، تیرچه بلوک، تیرچه پیش ساخته خرپایی، سقف کرمیت، طاق ضربی، کامپوزیت یا مرکب، کامپوزیت عرشه فولادی، دال زنبوری، دال تخت، دال یک طرفه، دال دو طرفه
کف سازی روی زمین، فضاهای عمومی در طبقه همکف، دیتیل های کف سازی همکف همراه با عایق حرارتی و رطوبتی، کف سازی طبقات، کف سازی همراه با پارکت، کف کاذب
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 20802 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 500 |
فولاد
بتن
تحلیل سازه
مقاومت مصالح
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 20802 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 1000 |
مجموعه حاضر شامل جزوات تستی و تشریحی گزینشی جهت آمادگی شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری می باشد
مجموعه شامل
جزوه بتن آمادگی جهت سوالات تستی و تشریحی
جزوه فولاد آمادگی جهت سوالات تستی و تشریحی
جزوه تحلیل سازه آمادگی جهت سوالات تستی و تشریحی
جزوه مقاومت مصالح آمادگی جهت سوالات تستی و تشریحی
جزوه جوش آمادگی جهت سوالات تشریحی
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 9941 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 53 |
پاورپوینت شامل تقسیم بندی دیوارها از نظر عملکردی و سازه ای با توضیح مختصر به همراه جزییات اجرایی دیوارها می باشد، همچنین نکات مهم در تهیه جزییات کرسی چینی و اجرا کاملا توضیح داده شده. اصول و انواع پیوندها و عایق کاری رطوبتی نیز با شکل توضیح داده شده است.
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 2917 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 174 |
مفید و قابل استفاده جهت کلیه مهندسان و دانشجویان
کامل و خلاصه
جهت ماههای پایانی نزدیک به آزمون
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 4849 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 50 |
کارشناسی رسمی یکی از معتبرترین صلاحیت ها در حیطه تخصص های مختلف است و اشخاص می توانند در کنار شغل اصلی خود با هر عنوانی (مهندس،مدیر،کارمند و ...) به کارشناسی پرونده ها و موضوعات ارجاعی (محاکم، ادارات و موسسات دولتی،شهرداری ها، بانک ها، سفارتخانه ها و ...) بپردازند. ورود به این حرفه از طریق آزمون کارشناس رسمی دادگستری برای طیف وسیعی از تخصص ها (مهندسی وغیرمهندسی) میسر است. بهترین مرجع جهت شناخت منابع و بودجه بندی و همچنین آمادگی برای آزمون مطالعه نمونه سوالات سالهای قبل می باشد.
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 471 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 10 |
این فایل در 12 اسلاید قابل ویرایش پاورپوینت با موضوع پدافند غیرعامل (متن +عکس) تهیه شده است
دسته بندی | علوم پزشکی |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 216 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 10 |
پاور پوینت به صورت فایل قابل ویرایش در 10 اسلاید با موضوع مراقبت های داروهای شیمی درمانی
مراقبت های پرستاری در شیمی درمانی تهیه شده است .
دسته بندی | الکترونیک و مخابرات |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 270 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 39 |
*کارآموزی آزمایشگاه الکترونیک*
آشنایی کامل با آزمایشگاه و انواع آزمایش الکترونیک و وسایل مورد نیاز:
آشنایی با آزمایشگاه الکترونیک:
برای خواندن مقدار مقاومتهای کربنی از کدهای رنگی استفاده میکنیم به این ترتیب که : رنگ اول و دوم را به صورت عدد و رنگ سوم را به صورت توان عدد ده در آنها ضرب میکنیم و رنگ چهارم بیانگر درصد خطا است.
درصد خطا (عدد چهارم) × عدد سوم10 × عدد اول و دوم = مقدار مقاومت
اگر رنگ چهارم طلایی بود 5% خطا و اگر نقرهای بود 10% خطا در نظر میگیریم و اگر رنگ چهارم نداشتیم خطا 20% است.
اگر رنگ سوم طلایی بود بین رقم اول و دوم ممیز میگذاریم ولی اگر رنگ سوم نقرهای بود، ممیز قبل از دو رقم قرار میگیرد.
مشکی |
قهوهای |
قرمز |
نارنجی |
زرد |
سبز |
آبی |
بنفش |
خاکستری |
سفید |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
1- خازن الکترولیتی : خازنهایی که پایههای مثبت و منفی دارند.
برای تشخیص پایههای مثبت و منفی : اصولاً در این خازنها یک نوار رنگی در کنار پایة منفی وجود دارد یا پایههای مثبت بلندتر از پایههای منفی هستند. همچنین حداکثر ولتاژ هم روی آنها نوشته شده و ظرفیتشان برحسب mf نیز مشخص است.
2- خازن غیرالکترولیتی : این خازنها به دو صورت خازنهای عدسی و خازنهای مکعبی در آزمایشگاه وجود دارند. این نوع خازنها پایههای مثبت و منفی ندارند و ظرفیت آنها نیز معلوم است.
برای خواندن ظرفیت این نوع خازن، معمولاً عددی روی آنها نوشته شده است که باید دو رقم اول را بنویسیم و به ازای رقم سوم صفر بگذاریم. این عدد ظرفیت خازن را برحسب پیکو فاراد نشان میدهد.
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 2286 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 24 |
ابن محصول تحقیق کاملی در مورد گرماوزن سنج (TGA) یا Thermo Gravimetric Analysis می باشد که در قالب پاورپوینتی 24 اسلاید ارائه شده است
دسته بندی | برق |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1164 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 89 |
*پژوهش حقوق انتقال در بازار برق*
چکیده
صنعت برق همانند دیگر زیر ساختها در کشورهای صنعتی به سمت خصوصی شدن حرکت می کند . همچنین در کشور ما طبق اصل 44 قانون اساسی صنعت برق باید در قسمت تولید تا 80 درصد به بخش خصوصی واگذار شود . در این پروژه به بررسی چگونگی خصوصی شدن بخش انتقال در بازارهای مختلف آمریکا می پردازیم و در انتها آنها را با هم مقایسه می کنیم .
در فصل اول شمای کلی بازار برق و کلیاتی در مورد آن بیان شده است .
فصل دوم به بررسی مدل های برق و اجزاء مختلف در بازار می پردازد .
فصل سوم دلایل استفاده از حقوق انتقال مالی و فیزیکی و معانی انها را بیان می کند .
فصل چهارم به بررسی جزئی تر حقوق مالی و فیزیکی و چگونگی تجارت آنها می پردازد و همچنین ایرادات و نقش آنها در سرمایه گذاری را بیان می کند .
فصل پنجم به چگونگی تطبیق حقوق انتقال مالی با کل شبکه می پردازد .
در فصل ششم بازارهای PJM ، نیویورک ، کالیفورنیا ، نیواینگلند ، تگزاس و نیوزلند از لحاظ تاریخچه ، حقوق مورد استفاده ، چگونگی بدست آوردن و معاملة حقوق و چگونگی اجرای مزایده ها با هم مقایسه شده اند .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول - مقدمه 1
فصل دوم - ساختار بازار 5
2-1- اهداف در عملکرد به شیوة بازار 6
2-2- مدل های بازار برق 6
2-3- ساختار بازار 7
2-4- انواع بازار برق 11
فصل سوم – معانی PTR , FTR 13
3-1- دلایل اسفاده از حقوق انتقال 14
3-2- حقوق انتقال فیزیکی 15
3-3- حقوق انتقال مالی 16
فصل چهارم - طراحی بازار انتقال 18
4-1- طراحی بازار انتقال 19
4-2- مالکین حقوق انتقال مالی 21
فصل پنجم – معیارهای عملکرد بازار 34
فصل ششم – بررسی بازراهایی که در آنها FTR به حراج گذاشته می شود 37
6-1- بازار PJM 38
6-2- بازار نیویورک 48
6-3- بازار کالیفرنیا 55
6-4- بازار نیو اینگلند 58
6-5- بازار تگزاس 60
6-6- بازار نیوزلند 63
فصل هفتم – نتیجه گیری 66
منابع 73
بنام خدا
فصل اول
مقدمه
1- مقدمه
در بسیاری از کشورها بخش های زیر ساخت همانند الکتریسیته، راه آهن و تولید و توزیع گاز در حال تجدید ساخت هستند. بیشتر برنامه های تجدید ساختار برای ایجاد بخش های رقابتی و همچنین ایجاد تمایز بین بخش های رقابتی و انحصاری است. در بسیاری از زیرساختها بخش رقابت پذیر برای دادن سرویس به مشتری به بخش انحصاری احتیاج دارد. در همة این سیستمها قیمتی که تولیدکنندگان برای محصولشان ارائه می دهند به محل آنها و همچنین اینکه محصولاتشان را از چه قسمتی عبور می دهد، بستگی دارد. ترافیک و تراکم شبکه باعث تفاوت قیمت انتقال در نقاط مختلف شبکه میشود.
صنعت برق که همیشه بوسیله یک سیستم متمرکز اداره می شد یکی از زیرساختهایی است که شاهد تغییرات عظیمی بوده است. این سیستم متمرکز در حال تبدیل به یک صنعت رقابتی است که در آن بازار قیمت برق و توزیع آنرا بوسیله افزایش رقابت کاهش می دهد.
این نوسازی باعث تجزیه سه عنصر اساسی این صنعت یعنی تولید، انتقال و توزیع شده است.
کنترل مستقل شبکه در یک سیستم بازسازی شده هم رقابت و هم دسترسی مستقیم به اجزا شبکه را آسان می کند. البته عملکرد مستقل شبکه بدون نهاد مستقلی مثل ISO قابل اطمینان نیست. برای اینکه بازار رقابتی بصورت پر بازده و با قابلیت اطمینان بالا کار کند، ISO از مشترکین بازار مثل تولید کنندهها، کمپانی های توزیع و انتقال دهنده ها و در نهایت مصرف کننده ها مستقل می باشد. ISO باید قوانینی روی انرژی و بازارهای سرویس فرعی قرار دهد و سیستم انتقال را بصورت غیر تبعیض آمیز اداره کند و برای ریسک های بازار ایجاد حصار حفاظتی را آسان کند. ISO باید به سیستم قوی کامپیوتری مجهز شده باشد که شامل مانیتورینگ بازار، حراج و به مزایده گذاشتن سرویس های فرعی می باشد.
انرژی سرویس های فرعی بصورت سرویس های مجزا ارائه می شوند و کمپانی های تولید کننده (GENCOS) می توانند بوسیله پیشنهاد قیمت به بازار برق با هم برای فروش انرژی رقابت کنند. شکل زیر یک نمونه سیستم بازار برق را نمایش می دهد.
دسته بندی | الکترونیک و مخابرات |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 49 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 15 |
*مقاله نگاهى به تفاوت سنسورهاى CCD وCMOS
همانطور که در گذشته خواندید، تفاوت اساسى دوربین هاى دیجیتال با دوربین هاى اپتیکال (فیلمى) در آن بود که دوربین هاى دیجیتال فاقد فیلم بودند. این دوربین ها حاوى یک سنسور بودند که نور را به بارهاى الکتریکى تبدیل مى کردند.
|
ابعاد سنسورهاى تصویرى از ابعاد فیلم کوچک تر است. براى مثال ابعاد هر فریم از یک فیلم ۱۳۵ معمولى ۲۴ میلیمتر در ۳۶ میلیمتر است. اما سنسورى که براى ایجاد یک تصویر ۳/۱ مگاپیکسل استفاده مى شود حدوداً ۵ میلیمتر در ۷ میلیمتر است.
سنسورهاى تصویرى انواع مختلفى دارند. سنسور تصویرى که توسط اکثر دوربین هاى دیجیتال استفاده مى شود از نوع CCD (Charge Coupled Device) است. برخى دیگر از دوربین ها از سنسور CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor) استفاده مى کنند. اگرچه سنسورهاى CMOS به زودى گسترش مى یابند و استفاده از آنها در دوربین هاى دیجیتال رایج تر مى شود، اما هیچگاه نمى توانند جاى سنسورهاى CCD را بگیرند.
هر سنسور CCD مجموعه اى از دیودهاى حساس به نور کوچک است که فوتون (نور) را به الکترون (بار الکتریکى) تبدیل مى کند. این دیودها که فتوسایت نامیده مى شوند، به نور حساس هستند. هر اندازه نور شدیدترى به یک فتوسایت تابیده شود، بار الکتریکى بیشترى در آن فتوسایت القاء مى شود.
سنسورهاى CMOS نیز به روش مشابهى نور را به بار الکتریکى تبدیل مى کنند. پس از این مرحله مقادیرى بار الکتریکى روى هر فتوسایت باید خوانده شود. تفاوت اساسى این دو سنسور در روش خواندن مقادیر بارهاى الکتریکى است. در سنسورهاى CCD بار الکتریکى به همان صورت وارد یک تراشه مى شود و به صورت درایه اى از درایه هاى یک ماتریس دو بعدى قابل خواندن است. سپس مقدار این درایه ها (که هنوز آنالوگ هستند) توسط یک مبدل آنالوگ به دیجیتال به اطلاعات رقمى تبدیل مى شود. در سنسورهاى CMOS هر پیکسل چندین ترانزیستور به همراه دارد که وظیفه آنها تقویت بارهاى الکتریکى در لحظه دریافت نور است. اگرچه تقویت نور توسط ترانزیستورها در هر پیکسل مستلزم وجود مدارات پیچیده ترى نسبت به سنسورهاى CCD است، اما از آنجا که تک تک پیکسل هاى این سنسورها به صورت مجزا قابل دسترسى هستند، این سنسورها از قابلیت انعطاف بیشترى برخوردارند.
براى جلوگیرى از ایجاد اعوجاج ضمن انتقال بارها در تراشه، سنسورهاى CCD به روش ویژه اى تولید مى شوند. حاصل به کار بردن این پروسه ویژه، تصاویر با کیفیت ترى از لحاظ صحت داده هاى خوانده شده و حساسیت نور است. از سوى دیگر سنسورهاى CMOS به همان روشى تولید مى شوند که اکثر تراشه ها و پردازنده هاى کامپیوترى ساخته مى شوند. اختلاف روش تولید، تفاوت هاى زیادى بین سنسورهاى CCD و CMOS ایجاد کرده است:
-سنسورهاى CCD تصاویرى با کیفیت بالا و بدون نویز ایجاد مى کند. در حالى که تصاویر حاصل از سنسورهاى CMOS عموماً نسبت به دریافت نویز مستعد ترند.
دسته بندی | الکترونیک و مخابرات |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 17 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 14 |
*مقاله نکاتی که در تعمیر مانیتور باید توجه داشت*
در تعمیر مانیتورها اصول کل برای تعمیرات تقریباً یکسان می باشد به جز دو یا سه مدل که کمی با بقیه متفاوت می باشد :
شایع ترین ایرادی که به تعمیرات می آید ایراد No Power می باشد .
مواقعی که مانیتور No Power است :
1- اولین کار گرفتن ولتاژ تغذیه 15V روی دیود D951
2-اگر ولتاژ 15V را 7-8V دیدی که ترانزیستور Q706 سوخته
3-اگر ولتاژ 15V را داشتیم ممکن است :
الف-IC401 معیوب باشد .
ب-IC302 خراب باشد .
4-اگر ولتاژ -15V صفر بود پس تغذیه خراب است .
اگر می خواهیم مطمئن شویم که IC302 خراب است یا سالم یک روش وجود دارد که :
* پین P702 که از Main به CPT وصل می شود را آزاد می کنیم . اگر مانیتور به حالت چشمکزن سبز و نارنجی درآمد مطمئن می شویم که IC302 خراب است .
* گاهی ممکن است ولتاژ 15V صفر باشد . که در این حالت :
1-اولین کار چک کردن فیوز می باشد .
2-اگر فیوز سالم بود ترانزیستور Q901 را تست می کنیم که به احتمال زیاد معیوب میباشد .
3-نکته مهم در رابطه با تغذیه اگر Q901 خراب باشد حتماً IC901 را خراب می کند (میسوزاند) یعنی اینکه Q901 به تنهایی خراب نمی شود .
4-ممکن است D900 (پل دیود) خراب باشد .
* روشی برای چک کردن پل دیود که خیلی مهم است و ما زود تر به نتیجه می رسیم اینکه پایه مخفی D900 را آزاد می کنیم و دو سر ولتمتر را به پایه اول و آخر می گیریم که حدوداً باید بالای 8/0 را نشان دهد در غیر این صورت اگر پایین 8/0 را نشاندهد پل دیود معیوب است .
* یکی دیگر از راهها که بتوان بفهمید پل دیود خراب است اینکه در مدار وقتی پل دیود خراب باشد مانیتور دچار سوزاندن فیوز می شود و در مانیتور امکان ندارد که پل دیود خراب باشد ولی فیوز سالم باشد .
ایراد دیگری که وجود دارد NoRaster می باشد . یعنی اینکه روشن می شود ولی رستر نداریم
مواقعی که مانیتور NoRaster است :
1-ممکن است IC701 معیوب باشد - این در صورتی امکان دارد که NoRaster با ولتاژهای صحیح مانیتور باشد .
2-ممکن است Main برد ترک داشته باشد .
3-ممکن است ZD902 خراب باشد .
4-ممکن است R809 خراب باشد .
5-اگر مانیتور NoRaster بود ما ولتاژ 40V را روی دیود D721 اندازه می گیریم اگر ولتاژ 40V بود ما Raster نداشتیم به احتمال خیلی زیاد لامپ تصویر معیوب باشد . در غیر این صورت ممکن است حتی F.B.T هم خراب باشد .
دسته بندی | تاریخ و ادبیات |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 11 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 9 |
*مقاله خاطره های پرویز دوایی وقصه های ان*
امسال برای دوستداران قصه - خاطرههای پرویز دوایی، سال خاطرهانگیزی دارد میشود.
بعد از چاپ مجموعة «بلوار دلهای شکسته»، خبر رسید که ترجمة دوایی از فیلمنامة «جانی گیتار» هم بعد از مدتها مجوز چاپ گرفته است و دوایی در کار آمادهسازی کتاب «نامههای پراگ» نیز هست.
به اینها اضافه کنید چاپ دوم «ایستگاه آبشار» و چاپ چهارم «تنهایی پرهیاهو» که در همین هفته به بازار آمدند.
ظاهرا نثر سهل و ممتنع پرویز دوایی دارد ارزش خودش را نشان میدهد و روز به روز هواخواهان بیشتری پیدا میکند.
این دو صفحه پرونده کوچک، برای ادای دین و لذتی که سالهاست از آثار دوایی بردهایم شاید کمترین کار ممکن باشد، که حالا با این خبرهای خوب - که یکجا احاطهمان کردند- بهانه و فرصتش به دست آمد.
حالا دیگر نوشتن دربارة پرویز دوایی داستاننویس (و نه فقط منتقد سینما)، به اندازة سه چهار سال قبل که برای اولین بار دربارهاش نوشتم، خیلی عجیب نیست.
کمکم دارد حقانیتاش ثابت میشود و خوانندههای کتابهای ادبی، یواشیواش میپذیرند نوشتههای دوایی زیر عنوان «قصه» چاپ و دربارهاش بحث شود. همین الان که این یادداشت را مینویسم مجموعة قصة «ایستگاه آبشار» پرویز دوایی قرار است به چاپ دوم برسد و مجموعههای قدیمیترش بعضیها کمیاباند یا به چاپهای دوم و سوم رسیدهاند.
ما البته پرویز دوایی را پیشتر از اینها کشف کردیم. نه با نقد فیلمهایش که به سن ما قد نمیداد و معروفترینهایش متعلق به اواخر سالهای 1340 و اوایل 1350 بود، بلکه با بهاریههایی که تک و توک از پراگ میفرستاد و در مجلة «فیلم» آن سالها، هر چند ماه یک بار چاپ میشدند.
این بهاریهها به سنت معمول ـ که شاید پایهگذارش خود دوایی بود ـ در وصف زیباییهای از دست رفته بود و ویترینهای خوش آب و رنگ و خیابانهای تمیز و دختربچههای زیبا و پسربچههای شیطان و البته سینما. دربارة اینکه چقدر این چیزها خوب بودند و دیگر نیستند.
این بهاریهها ـ که حالا دیگر به نظرم با خیال راحت میتوانیم اسمش را «قصهها» بگذاریم ـ خط روایی کمرنگی داشتند: مثلا یکی سر کوچه منتظر از راه رسیدن یار میماند، یکی دیگر میرفت بالای شهر بستنی میخورد و برمیگشت، آن یکی دربارة سالن پررنگ و نور سینما، فلان حرف را میزد و همینجور.
همة این قصهها راوی اول شخصی داشتند که بعدا به شخصیت اصلی داستانهای پرویز دوایی تبدیل شد. این راوی، معمولا فقط یک ناظر معصوم بود. کاری نمیکرد و چرخی را نمیچرخاند و کاری پیش نمیبرد.
بیشتر فقط تعریف میکرد. با آب و تاب و از ته دل تعریف میکرد. چیزهای زیبای منظرة روبهرویش را جدا میکرد و با جزئیات وصفش را میگفت.
دسته بندی | تاریخ و ادبیات |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 7 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 7 |
*مقاله روانشناسی رنگ در اشعار سهراب سپهری*
قاسم زاده، سیدعلی: «روانشناسی رنگ در اشعار سهراب سپهری»، فصلنامة پژوهشهای ادبی، سال اول، شمارة دوم، پاییز و زمستان ، 1382، ص 145- 156.
روانشناسی رنگ در اشعار سهراب سپهری
سید علی قاسمزاده*
دکتر ناصر نیکوبخت
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
درمقالة «روانشناسی رنگ در اشعار سهراب سپهری» نویسنده می خواهد از راه توجه به بسامد واژگانی رنگها با روشی علمی به ویژگیهای اخلاقی، رفتاری شاعر پی ببرد و عمق جهان بینی او را باز شناسد. خلاصه مقاله از نظرتان می گذرد:
در مقدمه مقاله درباره «رنگ و روان آدمی» بحث شده است.
رابطه رنگ و روان آدمی:
بدیهی است کیفیت تأثیر انسان از رنگها ماهیت کاملاً روانی دارد و به طور غیرمستقیم در هنجارها و واکنشهای او مؤثر است؛ به گونهای که استفاده نامناسب از رنگها، موجب بروز اغتشاشات روانی در انسان میشود. پیشرفتهای دقیق علمی و آگاهی از معانی و مفاهیم حقیقی رنگ و تأثیر آن در روح و روان آدمی، روانشناسان را بر آن داشته است تا با دقت در چگونگی گزینش و کاربرد رنگها توسط افراد به بررسی جنبههای پنهان شخصیت آنان بپردازد. البته کاربرد روانی رنگ و بررسی روانشناسانه آن چندان هم ساده به نظر نمیرسد؛ زیرا پیچیدگی روحی انسانها، حس زیباشناختی (Aesthetic) مخصوص به خود را ایجاد میکند، که در اقوام و ملتهای گوناگون این تأثیرگذاری متفاوت است؛ مثلاً «در لندن، خودکشی های زیادی روی پلی سیاه رنگ به نام فریارز سیاه (black friars) صورت میگرفت که با تغییر رنگ آن از سیاه به رنگ سبز روشن ، تعداد خودکشی ها به یک سوم کاهش یافت.»
دومین بحث مطرح شده «رابطه رنگ و روان شاعر معاصر» است:
چون هدف شعر و ادبیات امروز، دست یافتن به شناخت عینی و جزئی تازهای از «خود» و «جهان» است تا مردم بتوانند برای تحقق بخشیدن به نظم مطلوب عصر خویش از آن یاری جویند»1،رنگ میتواند بهترین عنصر در این شناسایی باشد. از آنجا که هر انسانی از محیط طبیعی خویش متأثر است و بسته به روحیه یا مسلک و اندیشه خویش به رنگی خاص علاقه دارد و بدان عشق میورزد یا از رنگی دیگر متنفر است، انعکاس این تمایل با تنافر همواره در تمام عرصه اعمال و گفتار و نوشتار او جلوه مینماید.
]...[اساساً نگاه شاعران معاصر، جنبشی از درون به بیرون است؛ یعنی آنان میکوشند تا با استفاده از عناصر عینیگرا چون طبیعت و محیط پیرامون به تداعی تصورات ذهنی و روحیات (ص149) شخصی بپردازند. برای همین است که بیشتر تصاویر شاعران معاصر، شخصی و برگرفته و برخاسته از محیط، اجتماع و حوادث شخصی زندگانی آنان است.
از آنجا که شعر امروز حاصل تجربیات شخصی و اجتماعی و متأثر از روحیات و عواطف روانی شاعران است، شناخت فراز و نشیبهای زندگانی شاعر امروزی تقریباً ضروری است؛ چرا که شاعر امروزی به دلیل پیروی نکردن از سنت گرایی کهن، تقریباً مستقل از دیگران عمل میکند و از شعر به عنوان ابزاری برای بیان عقاید واحساسات خود و حتی ابزاری به منظور رسیدن به اهداف سیاسی و اجتماعی استفاده میکند. لذا تأثرات سیاسی و اجتماعی و زندگانی شخصیت شاعر معاصر با گزینش واژگان، به ویژه رنگها در ارتباط مستقیم است.
در بخش سوم مقاله، نویسنده تحت دو عنوان دیگر به « تحلیل روانشناسی رنگ در آثار سپهری می پردازد.
برای این منظور نخست بسامد واژگانی که به طور صریح به رنگ اشاره داشته اند در جدولی نشان داده شده، سپس بسامد صفات تداعی کننده رنگ در دیوان سپهری در جدولی دیگر ارائه شده است.
همان گونه که در جامعه آماری مشاهده میشود، رنگ سبز پر کاربردترین رنگی است که در هشت کتاب سپهری جلوه میکند و به دنبال آن، رنگ سیاه ـ که بیشترین نقش آن در دو اثر اولیه او، یعنی مرگ رنگ و زندگی خوابهاست ـ آبی از بیشترین بسامد برخودار است. اما همان گونه که بیان شد، رنگ سیاه در جهانبینی او چندان مطلوب نیست و اصلاً مایه تنفر سهراب است . واقعیت این است که شخصیت آرام، مطمئن، مصلح و آرمانخواه سپهری در تحلیل روانشناسانه رنگهای سبز و آبی دیوان او نهفته است.